بررسی تجهیزاتدوربین و لنزدوربین‌های سینمایی

بررسی RED KOMODO‑X – پهنای دینامیکی و پهنای نورگیری (Exposure Latitude)

بررسی پهنای دینامیکی و نورگیری دوربین RED KOMODO‑X

در این بررسی دوربین KOMODO-X  تولید شده توسط شرکت RED  را از نظر پهنای داینامیکی و نورگیری دوربین بررسی کردیم، ما انتظار نداشتیم که تفاوت زیادی با نسل اول KOMODO 6K که  قبلا بررسی کرد بودیم، داشته باشد، اما برخلاف انتظاراتمان، یافته‌های جالبی به دست آمد.


مشخصات ارتقاءیافته

در این نسخه جدید، RED سنسور، پردازشگر تصویر و سخت‌افزار صوتی را ارتقا داده است. این ارتقاء منجر به افزایش چشمگیر نرخ فریم شده است (مثلاً ضبط 4K با 120 فریم در ثانیه و 6K با 80fps اکنون امکان‌پذیر است). طبق ادعای رسمی شرکت، پهنای دینامیکی (Dynamic Range) این مدل نیز بهبود یافته است.


پهنای دینامیکی در ISO 800

درست مانند دوربین‌های RED RAPTOR، این مدل هم دارای ISO پایه ثابتی نیست و مقدار ISO در فایل‌های REDCODE RAW می‌تواند در مرحله پس‌تولید تغییر یابد. ما ISO 800 را به عنوان حالت میانی انتخاب کردیم و نمودار Xyla21 را با فرمت R3D HQ در رزولوشن 6K و نرخ 25fps ضبط کردیم.

  • با تحلیل نمودار Waveform RGB، می‌توان ۱۳ استاپ نوری بالای نویز تصویر تشخیص داد.

  • استاپ چهاردهم نیز در سطح نویز قابل مشاهده است، اما نمی‌توان آن را استاپ مؤثر دانست.

  • این نتیجه حدود ۱ استاپ بهتر از نسل اول KOMODO 6K است.

نکته مهم: اولین پچ سمت چپ کاملاً کلیپ شده و پچ دوم (سفید) توسط الگوریتم “highlight recovery” بازسازی شده است. اما چون اطلاعات رنگ (chroma) ندارد، به عنوان یک استاپ واقعی شمارش نمی‌شود.


نتایج آزمایش با نرم‌افزار

  • ۱۲.۹ استاپ در نسبت سیگنال به نویز SNR = 2

  • ۱۴.۵ استاپ در SNR = 1

اما با حذف استاپ بازسازی‌شده، تعداد استاپ‌های قابل استفاده واقعی حدود ۱۲ استاپ خواهد بود. این عدد حدود ۰.۴ استاپ بیشتر از KOMODO نسل اول است.


بررسی پهنای نورگیری (Exposure Latitude)

Latitude به معنای توانایی دوربین در حفظ جزئیات و رنگ هنگام نوردهی بیش از حد یا کمتر از حد و بازگردانی به نوردهی استاندارد است.

ما از صحنه استودیویی استاندارد CineD با نوردهی پیش‌فرض ۶۰٪ لومن استفاده کردیم (نوری که معمولاً روی پیشانی سوژه قرار می‌گیرد). رزولوشن 6K، فرمت R3D HQ، لنز Zeiss CP2 و نرم‌افزار DaVinci Resolve 18.6.5 مورد استفاده قرار گرفتند.


نوردهی بیش از حد (Overexposure)

  • ۲ استاپ نور بیشتر: تصویر بدون کلیپ، کاملاً قابل بازیابی.

  • ۳ استاپ بیشتر: پیشانی سوژه وارد محدوده “highlight recovery” می‌شود و جزئیات رنگی کاهش می‌یابد. بنابراین، این استاپ به عنوان استاپ واقعی حساب نمی‌شود.


نوردهی کمتر (Underexposure)

  • ۵ استاپ کمتر: تصویر با کمی نویز، کاملاً قابل بازیابی است.

  • ۶ استاپ کمتر: رنگ‌های زائد (مثلاً صورتی در روشن‌ها و سبز در تاریک‌ها) ظاهر می‌شود. با نویزگیری قابل تحمل است، اما خطوط عمودی دیده می‌شود.

  • ۷ استاپ کمتر: نویز رنگی شدید، خطوط عمودی و اعوجاج رنگ غیرقابل بازیابی ظاهر می‌شود.

بنابراین، حداکثر پهنای نورگیری واقعی KOMODO-X حدود ۸ استاپ است، که یک استاپ بهتر از KOMODO 6K است.


مقایسه با دیگر دوربین‌ها

دوربین پهنای دینامیکی (DR) نورگیری (Latitude)
RED KOMODO‑X ~۱۲ استاپ واقعی ~۸ استاپ واقعی
RED KOMODO 6K ~۱۱.۶ استاپ ~۷ استاپ
ARRI ALEXA 35 ~۱۵ استاپ (SNR=2) ~۱۲ استاپ

جمع‌بندی

دوربین RED KOMODO‑X با استفاده از سنسور جدید، پردازشگر تصویر پیشرفته، فرمت REDCODE RAW، و قابلیت Global Shutter، به‌روزرسانی قابل‌توجهی نسبت به نسل قبلی محسوب می‌شود. با حدود ۱۲ استاپ پهنای دینامیکی و ۸ استاپ Latitude، کیفیت تصویری در سطح سینمایی فراهم می‌کند. اگرچه هنوز تا سطح ALEXA 35 فاصله دارد، اما برای تولیدات حرفه‌ای و نیمه‌حرفه‌ای، انتخابی مقرون‌به‌صرفه و قدرتمند است.

نمایش بیشتر

فن سینما

مرجع آموزشی و تحلیلی فناوری‌های نوین در صنعت سینما، از ابزارهای فیلم‌سازی تا هوش مصنوعی و جلوه‌های ویژه.
دکمه بازگشت به بالا